آسم دوران کودکی

آسم یک بیماری التهابی مزمن راههای هوایی است که  منجر به انسداد موقتی راه هوایی می شود . این التهاب مزمن ،خاصیت انقباضی  راهای هوایی-افزایش پاسخ دهی راهای هوایی (AHR)- را در برخورد  با محرک  ها افزایش می دهد .  هدف از درمان آسم ،کاهش التهاب راه هوایی  از  طریق کم کردن  تماس های محیطی  که خاصیت  پیش التهابی  دارند ، به کاربردن  دارو های  کنترولر ضدالتهابی روزانه  و کنترل  بیماری های همراه (Co-morbid) می باشد  که همه اینها می توانند آسم را بدتر  کنند.  معمولا  التهاب کمتر ،با کنترل بهتر آسم ،حملات تشدید کمتر  و کاهش نیاز  به دارو های سریع الاثر (quik-reliever) همراه است . با این وجود حملات  تشدید آسم هنوز می توانند اتفاق بی افتند . مداخله سریع  به وسیله کورتیکواستروئیدهای سیستمیک به میزان  زیادی  از شدت  چنین وقایعی می کاهد . پیشرفت ها در زمینه مدیریت آسم  و مخصوصا دارو درمانی موجب شده که همه کودکان  مبتلا به آسم ،به جز کودکان مبتلا به آسم شدید نامعمول بتوانند  به صورت نرمال  زندگی کنند .

آسم-دوران-کودکی

اتیولوژی

گرچه علت آسم دوران کودکی مشخص نشده است ،مطالعات انجام شده به طور همزمان دلالت  بر ترکیبی از تماس های  محیطی  و آسیب پذیری ناشی  از عوامل بیولوژیک ارثی و ژنتیکی دارند .تماس های تنفسی مربوط به علل محیطی عبارتند از :آلرژن های تنفسی،عفونت های ویروسی تنفسی  و آلوده کننده های شیمیایی و بیولوژیک جو مانند دود تنباکو. در یک میزبان  مستعد ،پاسخ های ایمنی به این تماس های معمول می تواند تحریکی برای ایجاد التهاب پاتولوژنیک و طول کشیده  و بازسازی منحرف  شده بافت  های آسیب دیده  راه های  هوایی باشد . بد عملکردی  ریه (برای مثال AHRو جریان هوای کاهش یافته ) ظاهر می شود . این پروسه های پاتوژنتیک  در ریه  در حال رشد ،در اوایل زندگی به طور معکوسی  روی تکامل  ورشد  راههای هوایی اثر می گذارد  و منجر به  راهای هوایی تغییر یافته در سنین بلوغ  می شود . با پیشرفت آسم ،تماس های بعدی منجر به بدتر شدن آن می شود و بیماری را به سمت پایدار شدن و حملات شدید خطرناک پیش می برد .

انواع آسم دوران کودکی

درمان حملات تشدید آسم

One thought on “آسم دوران کودکی

1. سولماز - سپتامبر 2, 2018 در 10:11 ق.ظ