آسم

بیماری آسم

آسم بیماری مزمن مجاری تنفسی است که به دنبال التهاب دیواره مجاری تنفسی ایجاد می شود .

مجاری ملتهب متورم شده و عضله اطراف آن ها سفت می شود ،به طوری که  ورود و خروج هوا از این مجاری با مشکل روبه رو می شود . نهایتا فرد مبتلا دچار سرفه ،خس خس و تنگی نفس می شود .

برخی افراد فقط در هنگام فعالیت بدنی و ورزش دچار این علائم می شوند ،که اسم ورزشی نامیده می شود .

سابقه ی خانوادگی آلرژی یا آسم در بروز بیماری نقش دارد . برخی افراد به دنبال تماس های شغلی با مواد شیمیایی یا تحریک کننده تنفسی دچار آسم شغلی می شوند  .

آسم یک بیماری مزمن است و سال ها برای فرد بیمار مشکل ایجاد می کند . پزشک آلرژیست با درمان دارویی و توصیه هایی که به بیمار می کند ،باعث کنترل علائم بیماری می شود .

تماس با آلرژنها یا عوامل تحریک کننده می تواند باعث فعال شدن بیماری شود .

آسم

اگر کودک شما ،دچار علائم زیر می شود با پزشک آلرژیست مشورت کنید :

سرفه مزمنی که شب ها بدتر می شود ،به دنبال فعالیت بدنی تشدید می شود و یا به دنبال عفونت های تنفسی ایجاد می شود .

صدای خس خس سینه کودک در هنگام تنفس، به خصوص زمان بازدم

احساس تنگی نفس

تنفس های سریع و کم عمق

خستگی زود هنگام به دنبال فعالیت ورزشی

ناله و مشکل تنفسی در هنگام شیر خوردن در شیر خواران

محدود شدن فعالیت های جسمانی و ورزشی به علت تنگی تنفس

پزشک آلرژیست با گرفتن شرح حال و معاینه بالینی آسم ر ا تشخیص می دهد . در کودکان بزرگتر از 6 سال ممکن است تست تنفسی (اسپیروتمری) برای تایید انجام شود . این تست شدت بیماری آسم را نشان می دهد .

موثرترین داروهای کنترل کننده علائم بیماری آسم داروهای (اسپری های )استنشاقی هستند ،که ممکن است به همراه داروهای خوراکی استفاده شود .

پزشک آلرژیست همچنین توصیه هایی برای پرهیز از عوامل آلرژن و عوامل تحریک کننده تنفسی که  ،برای بیمار در کاهش بروز حملات بیماری موثر است  می دهد .

آسم (2)

آلرژی تنفسی

آلرژی تنفسی شامل :

• آسم

آلرژی بینی

در آلرژی بینی سیستم ایمنی واکنش بیش از حد به یک آلرژن تنفسی نشان می دهد و واکنش آلرژیک ایجاد شده،منجر به بروز علائم در بینی ،چشم ها،گلو ؛دهان و پوست صورت می شود .

آلرژی بینی فصلی معمولا در فصل گرده افشانی گیاهان اتفاق می افتد و ناشی از واکنش سیستم ایمنی به گرده گیاهان است . علائم آلرژی بینی می تواند در تمامی طول سال وجود داشته باشد ،که ناشی از آلرژنهایی است که در درون منازل یافت می شود .از قبیل حشرات ،حیوانات خانگی و ..

افرادی که آلرژی بینی دارند با تغییرات آب و هوایی از قبیل تغییر دمای هوا ،رطوبت و همچنین به دنبال تماس با بوهای تند و دود دچار تشدید علائم بینی می شوند .

علائم آلرژی بینی به صورت خارش بینی ،چشم ،حلق و دهان ،عطسه ،آبریزش بینی ،اشک ریزش و گرفتگی بینی می باشد .

برای تشخیص نوع آلرژن ایجاد کننده ی آلرژی بینی معمولا تست پوستی آلرژی توسط پزشک آلرژیست انجام می شود .

درمان آلرژی بینی با پیشگیری از تماس با آلرژن تشخیص داده شده شروع می شود . از داروهای استنشاقی و یا خوراکی هم برای کنترل علائم استفاده می شود .

نهایتا ممکن است درمان ایمونوتراپی (واکسن آلرژی) توسط پزشک آلرژیست برای برطرف کردن بیماری توصیه شود .

علائم هشداردهنده نقص ایمنی اولیه

سیستم ایمنی وظیفه محافظت بدن در مقابل عوامل میکروبی بیماری زا را برعهده دارد . حال اگر سیستم ایمنی وظیفه ی خود را به درستی انجام ندهد ،انسان مستعد بروز عفونت های مکرر می شود .

نقایص ایمنی اولیه دسته ای از بیماری های ارثی هستند که ،اجزایی از سیستم ایمنی دچار اختلال می باشند .

اگر فردی بیش از دو علامت زیر را داشته باشد باید توسط پزشک ایمونولوژیست بالینی بررسی شود:

• بیش از 4 بار عفونت گوش میانی در طی یک سال
  • بیش از 2 بار عفونت سینوس (سینوزیت) در طی یک سال
  • مصرف بدون نتیجه ،بیش از 2ماه آنتی بوتیک خوراکی برای کنترل یک عفونت
  • بیش از 2 بار عفونت ریه (پنومونی) در طی یک سال
  • اختلال رشد شدید در یک شیرخوار
  • بروز آبسه های عمقی در احشا (کبد ،طهال ،ریه ،مغز)
  • برفک دهانی یا پوستی مقاوم
  • نیاز به بستری مکرر برای درمان عفونت ها
  • بیش از دوبار عفونت مهم داخلی
  • سابقه ی خانوادگی ابتلا به بیماری نقص ایمنی اولیه

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

با تشکر، مدیریت سایت دکتر پروانه