آلرژی بینی

درمان بیماران مبتلا به آلرژی بینی به دلیل مشکلاتی که می تواند برای آنها ایجاد کند بسیار مهم است. آلرژی بینی براساس شدت علائم و تعداد دفعات علائم تقسیم بندی می شود.

آلرژی-بینی

انواع آلرژی بینی

یک تقسیم بندی آکادمیک نیز وجود دارد که به صورت فصلی و دائمی است اما این تقسیم بندی خیلی هم کاربردی نیست. امروزه آلرژی بینی را به دو گروه متناوب و پایدار تقسیم بندی می کنند.

علائم آلرژی بینی

برخی از علائم آلرژی بینی عبارتند از:

• آبریزش بینی
  • عطسه
  • خارش بینی
  • ایجاد خط عرضی بر روی پوست بینی
  • کاهش حس بویایی
  • کیپ شدن گوش ها
  • گرفتگی بینی
  • گلودرد
  • سردرد
دکتر نیما پروانه قوق تخصص ألرژی و ایمونولوژی بالینی هستند ،با انتخاب بهترین روش ها،درمان را در کوتاهترین زمان ممکن انجام می دهند . شما می توانید برای مشاوره و مراجعه از با شماره های زیر تماس بگیرید : 88878131 – 88192807 – 88192808

درمان آلرژی بینی

بیمارانی که آلرژی بینی خفیف و متناوب دارند ممکن است متخصص آلرژی بتواند با تجویز آنتی هیستامین های خوراکی، بیماری آنها را کنترل کند و بیشتر پزشکان آنتی هیستامین های نسل جدید مانند لوراتادین را تجویز می کنند که برخلاف آنتی هیستامین های نسل قدیم غیر خواب آورند.

برخی از بیماران مبتلا به آلرژی بینی شدید و دائمی هستند که برای آنها تنها مصرف آنتی هیستامین ها کافی نیست. بهترین دارو برای درمان آلرژی بینی شدید و پایدار استفاده از اسپری های داخل بینی است که به شکل های مختلفی موجود هستند. برای استفاده از اسپری های داخل بینی باید به بیماران آموزش داده شود تا آن را درست مصرف کنند.

قبل از مصرف کمی اسپری را تکان دهید سپس درپوش آن را بردارید، حتما در وضعیت نشسته باشید و بعد اسپری را داخل بینی قرار داده و با فشار دو انگشت دارو به سمت بالا وارد می شود. درمان با اسپری بینی معمولا 1 یا 2 بار در روز انجام می گیرد.

اما برخی بیماران مبتلا به آلرژی بینی ممکن است در کنار این داروها به داروهای کمکی هم نیاز داشته باشند که عمدتا شامل ترکیبات ضد احتقان هستند که موجب کاهش علائم گرفتگی در بینی می شود.همچنین می توان از داروهای ضد احتقان به شکل قطره هم استفاده کرد ولی این قطره ها عوارض زیادی دارند و فقط در دوره های 3 تا 5 روزه توصیه می شوند. این قطره ها ممکن است بینی بیمار را خیلی زود باز کند ولی بسیاری از بیماران متاسفانه به مصرف آن ادامه می دهند. پس از اینکه چند هفته از مصرف این قطره ها بگذرد، بیمار دچار نوعی رینیت آلرژیک  یا حساسیت دارویی (التهاب ناشی از دارو) می شود و حالت برگشت علائم در اثر مصرف این دارو اتفاق می افتد بنابراین این قطره ها باید با نظر متخصص آلرژی و در دوره های کوتاه مدت مصرف شوند.

در نهایت هم گروه بسیار کمی از این بیماران کاندید واکسن آلرژی یا ایمونوتراپی هستند که فقط در بیمارانی استفاده می شود که علائم آنها با مصرف داروها کنترل نمی شود و در این صورت از عصاره همان ماده ای که فرد به آن حساسیت دارد به صورت تزریقات متعدد داخل بازو استفاده می شود و در هر تزریق غلظت بیشتر می شود و بیمار در یک دوره حدود سه ساله می تواند آلرژی اش را نسبت به آن عامل از بین ببرد.

جلوگیری از آلرژی بینی

نکته دیگر در رابطه با آلرژی بینی این است که بیماران از آلرژن ها دوری کنند. در رابطه با آلرژی های فصلی که بحث تماس با گرده گیاهان مطرح است سه راهکار وجود دارد:

• اجتناب از قرار گرفتن در فضای سبز که تا حدی موثر است زیرا گرده ها با وزش باد حتی تا 70 یا 80 کیلومتر جابجا می شوند و به داخل شهرها می آیند.
  • استفاده از ماسک در فصلی که گرده افشانی انجام می شود به خصوص در فصول بهار و پاییز.
  • بیمار پس از بازگشت به خانه بلافاصله لباس هایش را تعویض کند و دوش بگیرد.

همچنین در رابطه با بیمارانی که آلرژی دائمی دارند و به سوسک یا کپک آلرژی دارند دستورالعمل هایی وجود دارد که که می توانند از متخصص آلرژی خود بگیرند و تماس خود را با آلرژن موثر کاهش دهند.

نتیجه گیری

آلرژی بینی دارای انواع مختلف متناوب و پایدار می باشد که بسته به شدت و شرایط بیمار درمان آن متفاوت است. افرادی که مبتلا به آلرژی بینی هستند بهتر است سریع تر به متخصص ایمونولوژی مراجعه کنند تا دچار عوارض جدی آن نشوند.

3 × پنج =