آلرژی دارویی

آلرژی به پنی سیلین

عوارض ناخواسته مصرف داروها شایع هستند ولی فقط 5-10 در صد آن ها آلرژی دارویی هستند .
آنتی بیوتیک ها ،داروها ی ضد التهاب غیر استروئیدی ،داروهای ضد تشنج و داروهای بیولوژیک از شایع ترین داروهایی هستند که واکنش های آلرژیک ایجاد می کنند .
وقتی دارویی از راه های غیر خوراکی (بر روی پوست و یا تزریقی )استفاده شود احتمال بروز واکنش آلرژیک بیشتر می شود .
انواع شایع تر آلرژی های دارویی شامل ضایعات پوستی ،خارش ،علائم  تنفسی آنژیوادم می باشند .
آلرژی دارویی به ندرت می تواند به صورت واکنش شدید آنافیلاکسی بروز کند .
برای تشخیص بیماری گرفتن شرح حال مصرف دارو شامل زمان شروع علائم نسبت به زمان شروع مصرف دارو ،نوع علائم ،طول مدت علائم و مصرف داروهای هم زمان ضرورت دارد .
برای تایید تشخیص در موارد خاص می توان از تست های پوستی و یا آزمایشگاهی استفاده کرد .
در صورت بروز علائم ذکر شده به دنبال مصرف دارو باید سریعا با پزشک معالج تماس گرفت و تحت نظر او داروی مورد نظر قطع و یا تعویض شود . در صورتی که مصرف داروی مورد نظر ضروری باشد و هیچ جایگزینی برای آن دارو وجود نداشته باشد از روش های حساسیت زدایی استفاده می شود .

آلرژی-دارویی

آلرژی به پنی سیلین

آنتی بیوتیک های خانواده پنی سیلین به طور شایع در درمان عفونت ها استفاده می شوند . افراد زیادی ممکن است حساس به پنی سیلین شمرده شوند و از مصرف این دسته از داروها محروم شوند .
علائم حاد آلرژی به پنی سیلین معمولا در طی دقایقی پس از مصرف دارو بروز می نماید که به صورت کهیر پوستی و آنژیوادم می باشد .
در موارد نادری تورم زبان و بافت اطراف حلق می تواند مشکل تنفسی ایجاد نماید . در موارد شدید بروز واکنش آنافیلاکسی به صورت علائم تنگی نفس ،افت فشار خون و سرگیجه و ضعف بروز می کند . این علائم باید سریع تشخیص داده شده و درمان شوند .
تشخیص آلرژی به پنی سیلین توسط پزشک آلرژیست انجام می شود . معمولا برای این کار از تست های پوستی پریک و داخل جلدی استفاده می شود . اگر در فردی تست پوستی منفی باشد به احتمال زیاد وی آلرژی به پنی سیلین ندارد .
در صورت منفی بودن تست ،بیمار تحت نظر آلرژیست یک دوز پنی سیلین را مصرف می کند . در صورتی که تست پوستی مثبت باشد بیمار نباید در آینده پنی سیلین استفاده کند.

آنافیلاکسی

کهیر و آنژیوادم