آلرژی های غذایی

آلرژی های غذایی پوستی نیز در شیر خواران و کودکان شایع هستند . درماتیت اتوپیک نوعی اگزما است که معمولا در اوایل شیر خوارگی ،شروع می شود و با خارش ،سیر مزمن عود شونده  و همراهی با آسم و رینیت آلرژیک مشخص می شود . هر چند غالبا از تاریخچه  آشکار نیست حداقل 30 درصد کودکان  مبتلا  به درماتیت اتوپیک متوسط تا شدید آلرژی غذایی دارند . هر چه کودک کم سن تر  و اگزماشدید تر باشد ،احتمال این که آلرژی غذایی نقش داشته باشد ،بیشتر است .

کهیر و آنژیوادم  حاد

کهیر و آنژیوادم حاد از شایع ترین علائم واکنش آلرژیک به غذاها هستند . شروع علائم ممکن است بسیار سریع باشد  که در عرض  چند دقیقه پس از خوردن ماده آلرژی زای مربوطه است . علائم ناشی از فعال شدن ماست سل های حامل IgE توسط آلرژن های غذایی در گردش است که جذب شده  و سریعا در بدن گردش می کند . غذاهایی که بیشتر  در کودکان  مقصر  قلمداد می شوند شامل تخم مرغ ،شیر ،بادام زمینی و آجیل هستند ،هر چند شیوع واکنش به دانه های مختلف (کنجد ،خشخاش)و میوه ها (کیوی) در حال افزایش است . کهیر و آنژیوادم مزمن به ندرت ناشی از آلرژی های غذایی هستند .

آلرژی های غذایی

تظاهرات تنفسی

آلرژی های تنفسی ناشی از غذا به عنوان علائم مستقل غیر شایع هستند . هر چند بسیاری از والدین معتقدند که احتقان بینی در شیر خواران غالبا توسط آلرژی به شیر ایجاد می شود ،بسیاری از مطالعات نشان داده اند که این مطلب صحیح نیست . علائم رینوکنژکتیویت ناشی از غذا به طور معمول با علائم آلرژیک در سایر ارگان های هدف مانند پوست همراه هستند و شامل علائم معمول رینیت آلرژیک می باشند . خس خس سینه ،در حدود 25 درصد  واکنش های آلرژی غذایی به واسطه IgE رخ می دهد ،ولی فقط 10 درصد بیماران آسمی علائم تنفسی ماشی از غذا دارند .

واکنش های آلرژی غذایی شایع ترین علت آنافیلاکسی  در بخش های اورژانس بیمارستان ها هستند . علاوه بر شروع علائم پوستی ،تنفسی ،و گوارشی ممکن است بیماران علائم قلبی عروقی شامل افت فشار خون ،کلاپس عروقی و نامنظمی ضربان قلب  را نشان دهند که غالبا  ناشی از آزاد شدن  واسطه های فراوان ماست سل است . آنافیلاکسی ناشی از ورزش همراه غذا  به طور شایع  در ورزشکاران نوجوان ،به خصوص دخترها رخ می دهد .

از آنجا که واکنش های نامطلوب به غذاها در کودکان بیشتر شایع است لازم است با مشاهده کوچکترین علائم متخصص ایمونولوژی مراجعه کنید . دکتر پروانه فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی بهترین روش های درمان را انتخاب می کنند . شما می توانید برای مشاوره و مراجعه از با شماره های زیر تماس بگیرید : 88878131 – 88192807 – 88192808
تلگرام

تشخیص

شرح حال دقیق برای تعیین ارتباط علائم بیمار با یک واکنش نامطلوب غذایی است . لازم است معلوم شود که این واکنش نامطلوب غذایی نوعی واکنش عدم تحمل یا افزایش حساسیت است  و اگر دومی بود ،یک پاسخ به واسطه IgE یا سلولی است . حقایقی که باید اثبات شود :

• غذای مشکوک به ایجاد واکنش  و مقدار غذای خورده شده
  • فاصله زمانی بین  خوردن  و ایجاد علائم
  • انواع علائم ایجاد شدن در اثر خوردن
  • ایجاد علائم مشابه  در اثر خوردن آن غذا در سایر موقعیت ها
  • نیاز به سایر فاکتورهای محرک مانند ورزش
  • فاصله زمانی از آخرین واکنش به غذا

آزمون پریک و تست های آزمایشگاهی برای تعیین IgEمفیدند . بسیاری از میوه ها  و سبزیجات لازم است به صورت نازه تست شوند زیرا پروتئین های ناپایدار در طی اماده سازی تجاری تخریب می شوند ،نتیجه منفی تست پوستی ،آلرژی غذایی به واسطه IgE  را رد می کند . بر عکس ،اکثر کودکانی که پاسخ تست پوستی به غذا در آن ها مثبت است وقتی غذا را می خورند واکنش نشان نمی دهند ،بنابراین تست های قطعی تر مانند ،تست کمی IgE یا حذف و چالش غذا ،غالبا برای اثبات تشخیص ضروری هستند .

متاسفانه هیچ بررسی آزمایشگاهی به تعیین غذاهای مسئول واکنش با واسطه سلولی کمک نمی کند . در نتیجه ،رژیم های حذف و سپس چالش غذا تنها را اثبات تشخیص هستند . متخصصین آلرژی که با واکنش های آلرژی غذایی سرو کار و تجربه دارند و قادر به درمان آنافیلاکسی هستنند باید چالش غذایی را انجام دهند . قبل از شروع چالش غذایی باید غذای مشکوک به مدت 10-4 روز در مورد آلرژی غذایی با واسطه IgE و تا 8 هفته برای بعضی واکنش های سلولی ،مانند ازوفاژیک ائوزینوفیلیک آلرژیک حذف شده باشد . بسیاری از کودکان دچار آلرژی به واسطه سلولی ناشی  از شیر گاو ،شیر خشک های هیدرولیزه  را تحمل نمی کنند و باید از شیر خشک های آمینواسیدی استفاده کنند . اگر علائم تغییر نکنند  و رژیم های پرهیز غذایی مناسب استفاده شده باشند ،بعید است که آلرژی غذایی مسئول اختلال در کودک باشد .

با تشکر مدیریت سایت دکتر پروانه فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی  بالینی

سایر مطالب مرتبط