آلرژی های چشمی

چشم ،هدف  شایع بیماری های آلرژیک است . زیرا بسیار پر عروق است و مستقیما با مواد آلرژی زای محیطی در تماس است از نظر ایمونولوژیک فعال ترین بافت چشم خارجی ملتحمه است . آلرژی های چشمی ممکن است به صورت مجزا یا به طور شایع تر همراه با آلرژی های بینی رخ دهند . علائم چشمی تاثیر قابل ملاحظه ای روی کیفیت زندگی دارند .

تظاهرات بالینی

مفاهیم مستقلا کمی وجود دارند که بیماری های آلرژیک چشم را در بر می گیرند ،تمام آن ها درگیری دو طرفه دارند . در تمام آن ها به جز کنژکتیویت بهاره و کراتوکنژکتیویت اتوپیک بالقوه بینایی را تهدید می کنند .

آلرژی های تماسی

آلرژی تماسی معمولا پلک ها را درگیر می کند ولی ممکن است ملتحمه نیز گرفتار شود . این وضعیت بیشتر در اثر تماس با دارو های موضعی ،محلول های لنز تماسی ،و نگهدارند ها  دیده  می شود .

آلرژی های چشمی

کنژکتیویت پاپیلر غول آسا

کنژکتیویت پاپیلری غول آسا مربوط به تماس مزمن با اجسام خارجی مانند لنز های تماسی ،هم سخت و هم نرم ،پروتز های چشمی و بخیه ها است . علائم و نشانه ها شامل خارش ،اشک ریزش و احساس جسم خارجی خفیف و دو طرفه چشم و ناراحتی شدید چشمی همراه با ترشح موکویید خفیف با اگزودای شفاف یا سفید هنگام بیدار شدن است  که ممکن است  غلیظ و رشته ای باشد ،Trantas dots  انفیلتراسیون لیمبال ،احتقان ملتحمه بولبار و ادم ممکن است دیده شود .

تشخیص آلرژی های چشمی

منشا کنژکتیویت غیر آلرژیک می تواند ویروسی ،میکروبی یا کلامیدیایی باشد . معمولا یک طرفه است ولی می تواند  دو طرفه با علائمی باشد که ابتدا از یک چشم آغاز می شود ،علائم به جای خارش شامل سوزش ،یا تیر کشیدن و غالبا احساس جسم خارجی است . ترشح چشمی می تواند آبکی ،موکویید ،یا چرکی باشد . انسداد مجرای اشکی بینی ،جسم خارجی ،بلفاروکنژکتیویت ،چشم خشک ،اوتیت  و تروما نیز علائم آلرژی چشمی را تقلید می کنند .

دکتر پروانه قوق تخصص ألرژی و ایمونولوژی بالینی  هستند ،با انتخاب بهترین روش ها،درمان را در کوتاهترین زمان ممکن انجام می دهند . شما می توانید برای مشاوره و مراجعه از با شماره های زیر تماس بگیرید : 88878131 – 88192807 – 88192808
تلگرام

درمان آلرژی های چشمی

درمان اولیه آلرژی های چشمی شامل پرهیز از عوامل آلرژی زا ،کمپرس سرد و روغن کاری است . رژیم های درمانی ثانوی شامل استفاده از آنتی هیستامین های موضعی یا خوراکی  و در صورت لزوم ضداحتقان های موضعی ،تثبیت کننده های ماست سل ،و عوامل ضدالتهابی هستند . دارو هایی که فعالیت دو گانه  انتی هیستامین و بلوک کننده فعالیت ماست سل دارند با توجه به عملکرد سریع در بهبودی علامتی و تعدیل بیماری ،مفید ترین روش برخورد درمانی در کنژکتیوت آلرژیک هستند . بچه ها غالبا از سوزش و تیر کشیدن هنگام استفاده از محصولات موضعی چشمی شاکی هستند و آنتی هیستامین  های خوراکی را برای درمان کنژیکتیویت آلرژیک ترجیح می دهند . جلوگیری از آلوده شدن دارو های موضعی چشم امر مهمی است و باید از تماس نوک اپلیکاتور با چشم یا پلک اجتناب شود . استفاده از دارو هایی که در یخچال خنک شده اند به کاهش بعضی از ناراحتی های مربوط به استفاده از آن ها کمک می کند ،ضد احتقان های موضعی به عنوان منقبض کننده عروقی باعث کاهش قرمزی ،احتقان  عروقی ، و ادم پلک می شوند . ولی پاسخ آلرژیک را کاهش نمی دهند . عوارض جانبی مصرف منقبض کننده های عروقی شامل سوزش ،تیر کشیدن و پرخونی راجعه یا کنژکتیویت مدیکامنتوزا در مصرف داراز مدت است . مصرف ترکیب یک آنتی هیستامین و یک عامل منقبض کننده عروقی موثر تر از استفاده از یکی به تنهایی است . استفاده از کورتیکوستروییدهای موضعی بینی برای رینوکنژکتیویت آلرژیک ،احتمالا از طریق رفلکس بینی –چشمی ،علائم چشمی را کاهش می دهد .

درمان سطح سوم  آلرژی چشمی شامل کورتیکوسترویید های خوراکی است و باید با راهنمایی متخصص چشم باشد . مصرف کورتیکوسترویید های موضعی ممکن است با افزایش فشار داخل چشمی ،عفونت های ویروسی  و ایجاد کاتاراکت همراه با رینیت آلرژیک باشد . بسیار موثر است و می تواند باعث کاهش نیاز به دارو های موضعی یا خوراکی برای کنترل علائم آلرژی  شود .

راهنمای استفاده از قطره های موضعی چشمی

آنافیلاکسی