آنافیلاکسی

آنافیلاکسی شدیدترین نوع واکنش آلرژیک است که می تواند  به دنبال مصرف غذاها، داروها و یا گزش زنبور ایجاد شود . پاسخ های سیستم ایمنی در واکنش های آلرژیک معمولا در یک ارگان بدن مشاهده می شوند ولی در آنافیلاکسی علائم شدید آلرژی در چند ارگان ایجاد می شود.

افرادی که سابقه ی خانوادگی بروز،آنافیلاکسی را دارند و یا قبلا سابقه ی بروز واکنش آنافیلاکسی داشته اند . در معرض خطر بروز مجدد واکنش آنافیلاکسی هستند.

آنافیلاکسی باید هر چه سریع تر تشخیص داده شود و درمان شود . چون می تواند  گاها کشنده باشد.

آنافیلاکسی معمولا 5تا 30 دقیقه پس از تماس با یک آلرژی ایجاد می شود . علائم به صورت قرمزی و کهیر پوستی،تورم گلو  و راه های تنفسی ،خس خس سینه ،سرفه ،اسهال ،استفراغ ،سرگیجه ،دل درد و احساس ضعف شدید ایجاد می شود.

بررسی علل بروز یک واکنش آنافیلاکسی و انجام راهکار هایی برای پیشگیری و درمان بیماری توسط پزشک آلرژیست انجام می شود.

بیمار با سابقه آنافیلاکسی و اطرافیان وی باید از علائم بیماری و نحوه ی استفاده از داروهای اپی نفرین در صورت لزوم (با دستور پزشک ) اطلاع داشته باشند.

آنافیلاکسی

آلرژی به گزش حشرات (زنبور)

گزش زنبور معمولا منجر به بروز درد و تورم در محل گزش بر روی پوست می شود . ولی در افرادی که به گزش زنبور حساسیت دارند واکنش شدیدتری اتفاق می افتد که می تواند منجر به بروز علائم در سایر نقاط بدن و حتی آنافیلاکسی شود

گزش می تواند توسط زنبور عسل و یا انواعی از زنبور های وحشی اتفاق بی افتد

گونه هایی از مورچه های آتشین که در برخی مناطق کویری و جنوبی ایران یافت می شوند هم می توانند ،واکنش های آلرژیک شدید به دنبال گزش ایجاد نمایند

علائم شدید به دلیل گزش زنبور به صورت تورم لب ها و صورت ،اشکال در تنفس ،سرگیجه ،دل درد،اسهال ،تهوع و کهیر منتشر بر روی پوست بروز می کند .

افرادی که به دنبال گزش زنبور یا مورچه دچار علائم آلرژیک شدید به فرم آنافیلاکسی می شوند ،باید حتما توسط پزشک آلرژیست بررسی و درمان شوند . آلرژیست برای تایید شخصی از تست های پوستی و آلرژی استفاده می کند . در صورت مثبت بودن تست پوستی تجویز واکسن آلرژی(ایمونوتراپی) بر علیه سم زنبور یا مورچه ضروری است

برای پیشگیری از گزش های مجدد توصیه های زیر را جدی بگیرید:

محل ها ی تجمع و کندوهای زنبورهای وحشی در اطراف خانه باید توسط افراد خبره نابود شود

در مناطق با پوشش گیاهی از پوشیدن لباس های روشن و استفاده از عطر و ادکلن پرهیز شود

در هنگام خوردن و آشامیدن در محیط های باز به حضور زنبور ها در محل توجه شود

از لباس ها و کفش های پوشیده در محیط های باز استفاده شود

افرادی که سابقه ی بروز آنافیلاکسی به دنبال گزش زنبور دارند ،باید آمپول اپی نفرین  به همراه داشته باشند و نحوه استفاده از آن را در صورت لزوم آموزش دیده باشند.

آلرژی به شیر گاو

آلرژی به شیر گاو یکی از شایعترین آلرژی های غذایی در شیرخواران و کودکان می باشد .علائم آلرژی به شیر می توانند خفیف مانند کهیر پوستی تا موارد شدید از قبیل آنافیلاکسی باشد . برای پرهیز از بروز علائم ،رژیم غذایی فاقد شیر گاو و سایر لبنیات توصیه می شود،تقریبا تمامی کودکان مبتلا به آلرژی شیر ،علائم بیماری را در سن کمتر از یک سالگی بروز می دهند.آلرژی به شیر گاو نهایتا در اکثر کودکان با افزایش سن بهبود می یابد

آلرژی به شیر گاو با عدم تحمل لاکتوز متفاوت است . افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند به علت کمبود آنزیم در دیواره ی روده نمی توانند قند لاکتوز موجود در شیر را جذب و هضم کنند که منجر به بروز دل درد ،حالت تهوع ،نفخ شکم و اسهال به دنبال مصرف شیر می شوند . در این بیماری سیستم ایمنی دخیل نیست .اگرچه عدم تحمل به لاکتوز مشکل آفرین است ولی برخلاف آلرژی به شیر گاو واکنش های شدید و کشنده ایجاد نمی کند .

شیر خوارانی  که از شیر خشک استفاده می کنند در صورت بروز آلرژی به شیر باید از شیرخشک های رژیمی که پروتئین هیدرولیزه دارند و یا بر اساس اسید آمینه هستند استفاده نمایند . شیر خشک های تحت عنوان هیپوآلرژن مناسب این کودکان نیستند .

به هنگام مصرف مواد غذایی بسته بندی شده باید به محتویات آن بسته توجه کرد ،که از محصولات لبنی نباشد .

مواد غذایی که حاوی شیر گاو باشند شامل کره ،پنیر ،کاستارد ،پودینگ، کرم ،ماست ،بعضی انواع شکلات ها ،دوغ ،کشک ،انواع شیرینی و کیک ها هستند . کودکانی که به شیر گاو آلرژی دارند باید از مصرف شیر سایر دام ها از قبیل گوسفند ،بز و ..نیز پرهیز نمایند .

دکتر پروانه فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی بهترین روش های درمان را انتخاب می کنند . شما می توانید برای مشاوره و مراجعه از با شماره های زیر تماس بگیرید : 88878131 – 88192807 – 88192808
تلگرام

سبب شناسی آنافیلاکسی

شایع ترین علل آنافیلاکسی در کودکان در بیمارستان و جامعه متفاوت است . آنافیلاکسی که در بیمارستان رخ می دهد به طور عمده ناشی از واکنش آلرژیک به دارو ها و لاتکس است . آلرژی غذایی شایع ترین علت آنافیلاکسی در خارج از محیط بیمارستان است که عامل حدود نیمی از واکنش های آنافیلاکتیک گزارش شده در سرویس های اطفال در ایالات متحده ،ایتالیا و جنوب استرالیا . آلرژی به بادام زمینی  یک علت مهم آنافیلاکسی ناشی از غذا است ،که عامل اکثر واکنش های کشنده  و نزدیک به مرگ است . در بیمارستان ،لاتکس یک مشکل ویژه  در کودکانی  که تحت  عمل های متعدد قرار می گیرند ،مانند  بیماران اسپانیا بیفیدا  و اختلالات اورولوژیک  است ، و بسیاری بیمارستان ها جهت  استفاده  از محصولات  بدون  لاتکس  شروع به فعالیت کرده اند . بیماران مبتلا به آلرژی  به لاتکس ممکن است واکنش آلرژیک  غذایی به پروتئین های مشابه  در غذاهایی مانند موز ،کیوی، آواکادو،بلوط و میوه گل ساعتی را تجربه کنند .

بیماری زایی

علایم پاتولوژیک اصلی  در آنافیلاکسی  کشنده شامل  پر هوایی حاد ریوی ،ادم ریه ،خونریزی  داخل ریه ،احتقان احشا ،ادم  حنجره و کهیر و آنژیوادم  است . افت فشار خون  حاد  به اتساع  عروق  و یا اختلالات  ضربان قلب  نسبت داده می شود .

اغلب موارد آنافیلاکسی ناشی از فعال  شدن ماست  سل ها  و بازوفیل ها  از طریق  مولکول های IgE اختصاصی آلرژن  است که  به سلول  متصل هستند . بیماران  باید ابتدا  در معرض  آلرژن قرار بگیرند  و آنتی  بادی های  اختصاصی  آلرژن تولید  کنند .  در بسیاری  از موارد ،کودکان  و والدین  از تماس  اولیه آگاه  نیستند ،که ممکن است  ناشی  از عبور پروتئین  های غذایی  از طریق شیر مادر باشد .  وقتی کودک مجددا  در معرض  آلرژن  حساس  کننده  قرار می گیرد ،ماست سل ها  و بازوفیل ها  و احتمالا  سایر سلول ها مانند  ماکروفاژها  تعدادی  از واسطه ها (هیستامین ،تریپتاز) و سایتوکاین  هایی  را رها  می کنند  که علایم  آلرژیک  در هیچ یا تمام  ارگان های هدف  ایجاد می کنند . همچنین ممکن است آنافیلاکسی  بالینی در اثر  مکانیسم هایی غیر از واکنش  های با واسطه IgE ایجاد شود ،  که بعضی  وقت ها واکنش  انافیلاکتویید  نامیده می شود . مانند  رها شدن  مستقیم  واسطه های ماست سل توسط  دارو ها  و عوامل فیزیکی  (مورفین ،ورزش ،سرما)،اختلالات متابولیسم لکوترین (آسپرین  و دارو های  ضد التهاب  غیر استروئیدی )، مجموعه  های ایمنی  و فعالیت  کمپلمان (محصولات  خون )، و   فعال شدن  احتمالی  کمپلمان (رنگ های رادیوکنتراست ، غشاهای  دیالیز ).

درمان آنافیلاکسی

آنافیلاکسی یک اورژانس طب است که نیاز به اقدامات سریع با اپی نفرین داخل عضلانی یا وریدی آنتاگونیست های آنتی هیستامین H1و H2 وریدی یا عضلانی ،اکسیژن ،مایعات داخل وریدی ،بتاآگونیست های استنشاقی ،و کورتیکوسترویید ها دارد . در ارزیابی اولیه باید  از کفایت راه هوایی همراه با تنفس موثر ،گردش خون و جریان آن مطمئن شویم . اگر سترسی به مسیر داخل وریدی نداریم . اپی نفرین باید به روش داخل عضلانی تزریق شود . بسیاری توصیه می کنند که در کودکان 12 سال و بزرگ تر  دوز عضلانی ./5 استفاده شود . اگر علائم تداوم یابد در صورتی که هنوز تزریق مداوم داخل وریدی اپی نفرین آغاز نشده باشد دوز داخل عضلانی 2-3 بار به فواصل 5 تا 15 دقیقه قابل تکراراست . انفوزیون داخل استخوان روش جایگزین  در مواردی است که مسیر داخل وریدی  در دسترس نباشد . مایعات نیز در بیماران مبتلا به شوک مهم است . سایر دارو ها نقش ثانویه در درمان آنافیلاکسی دارند . ممکن است بیماران دچار آنافیلاکسی بیفازیک شوند ،که در آن علائم آنافیلاکتیک پس از بهبودی واضح عود می کنند . مکانیسم این پدیده ناشناخته است  ولی به نظر می رسد  زمانی که درمان دیر شروع شود و علائم تظاهر اولیه شدید باشند ،شایع تر است .

پیشگیری از آنافیلاکسی

بیمارانی که دچار واکنش های آنافیلاکسی ناشی از غذاها می شوند باید در مورد پرهیز از آلرژن شامل ،خواندن برچسب های غذا ها و اگاهی از آلودگی بالقوه  و وضعیت  های پر خطر ،همچنین تشخیص علائم آنافیلاکسی  و آمادگی استفاده از آن  در موارد اورژانس آموزش ببینند .

در هر کودک مبتلا به آلرژی غذایی  و تاریخچه آسم ،آلرژی  به بادام زمینی و آجیل درختی ،یاسابقه واکنش قبلی آنافیلاکتیک شدید باید تزریق  کننده خودکار اپی نفرین ستیریزین مایع و یک دستورالعمل کتبی برای موارد اورژانسی خوردن تصادفی آن ماده غذایی تجویز شود .

بیماران مبتلا به آلرژی به تخم مرغ باید قبل از دریافت واکسن انفلوانزا یا تب زرد که محتوی پروتئین تخم مرغ است تست شوند .

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

کهیر و آنژیوادم فشاری

کهیر فیزیکی