آیا برونشیت خطرناک است؟

برونشیت یا بیماری انسدادی مزمن ریه نوعی بیماری تنفسی می باشد و موجب التهاب لوله های برونش و نایژه ها می شود و زمانی که ملتهب می شوند هوای کمتری به داخل ریه ها منتقل می شود.حال اینکه این بیماری چگونه درمان می شود پیامدهای خطرناک این بیماری به چه صورت می باشد؟ آیا برونشیت می تواند کشنده باشد؟ با ماه همراه باشید.

دکتر نیما پروانه قوق تخصص ألرژی و ایمونولوژی بالینی هستند، با انتخاب بهترین روش ها، درمان را در کوتاهترین زمان ممکن انجام می دهند . شما می توانید برای مشاوره و مراجعه به دکتر پروانه از با شماره های زیر تماس بگیرید : 88878131 – 88192807 – 88192808

برونشیت چیست؟

وجود التهاب نایژه ها در ریه برونشیت نام می گیرد. این عارضه ممکن است به علت وجود عفونت و عوامل تحریک زا مانند دود سیگار و هوای آلوده ایجاد شود. اگر برونشیت در مراحل اولیه تشخیص داده شود می تواند به صورت موثرتری درمان شود.

انواع برونشیت ها

برونشیت حاد: در ابتدا علائم برونشیت حاد علائمی مانند سرماخوردگی مانند سرفه عطسه و آبریزش دارد اما به سرعت این سرفه ها دردناک و همراه با خس خس باشد.

برونشیت مزمن: زمانی که بیمار بیش از 2 سال متوالی حداقل سه ماه از سال را به سرفه های خلط دار مبتلا باشد می توان گف فرد به بیماری برونشیت مزمن دچار شده.

علائم برونشیت مزمن

برخی از علائم و نشانه های برونشیت مزمن عبارت اند از تنگی نفس سرفه توام با خلط و تنگی قفسه سینه می باشد. مبتلایان به برونشیت خالص ممکن است دچار ورم مچ پا شده و افزایش فشار رگ ژوگولار را تجربه کنند، که دلیل آن ممکن است نارسایی سمت راست قلب باشد. در برونشیت مزمن خالص در امتداد مجرای تنفسی شاهد مشکلاتی به خصوص در نایژک ها خواهیم بود. انقباض و هیپرتروفی عضله صاف به همراه ترشح زیاد مخاط وجود دارد که مجموع این ها به دشوار در تنفس منجر می شود.

مقابله با برونشیت

• توقف استعمال دخانیات
  • استفاده از اکسیژن در مراحل پیشرفته بیماری
  • استفاده از داروهای تجویزی توسط پزشک
  • اسپری های استروئیدی برای پیشگیری از بیماری

عوامل خطر برونشیت

عوامل خطر این بیماری می توان به عوامل ذیل اشاره کرد:

استعمال دخانیات، افزایش سن، وضعیت اجتماعی اقتصادی ضعیف، عوامل ژنتیکی، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا به صورت مداوم و رشد غیرطبیعی شش ها که زمینه ابتدا به برونشیت مزمن را در فرد مهیا می سازد.

آیا برونشیت خطرناک است؟

تشخیص بیماری برونشیت

• یکی از بررسی های لازم برای افراد مشکوک به این بیماری عکس برداری با پرتو ایکس می باشد. که در آن به تشخیص مواردی مانند دیافراگم مسطح و یا تورم حاد برداخته می شود که می تواند نشان دهنده این بیماری باشد. معیار تشخیص برونشیت عبارت است از نسبت حجم بازدوم اجباری یک تقسیم بر ظرفیت حیاتی اجباری که باید 70 درصد باشد. تست حجم بازدم اجباری یک میزان هوایی که فرد می تواند در یک ثانبه اول بازدم به زور بیرون دهد را اندازه می گیرد.
  • یکی دیگر از معاینات و بررسی های مهم استفاده از اسپیرومتر می باشد. اسپیرومتر دستگاهی است که بیمار در آن می دمد این کار برای اندازه گیری عملکرد شش ها می باشد.

پیشگیری از برونشیت

جهت کاهش علائم خطر این بیماری ترجیحا باید از کشیدن سیگار و قرار گیری در معرض دود سیگار اجتناب شود. همچنین باید در حد امکان از عواملی که موجب تحریک ناحیه گلو، ریه و بینی می شود دوری کرد. به هنگام سرماخوردگی به خوبی استراحت کرده و داروهای تجویزی از سوی پزشک سر وقت مصرف شود.

10 − هشت =