ارزیابی سیستم ایمنی

ارزیابی احتمال نقص ایمنی

عفونت های مکرر یا تب در کودکان از شایع ترین معما های بالینی  برای پزشکان  عمومی هستند . تعداد کودکان مشکوک  به نقص ایمنی اولیه یا ثانویه  بیش از موارد واقعی است ،اغلب بیماران  مبتلا  به عفونت های مکرر نقص ایمنی  قابل تشخیصی ندارند .  دلیل اصلی  عفونت های مکرر  در کودکان ، تماس مکرر با عوامل  عفونی  شایع  و خوش خیم  در مهد کودک  و سایر مراکز نگهداری  کودکان  به صورت  گروهی است .

ارزیابی-سیستم-ایمنی

پزشکان عمومی باید ظن  تشخیص  قوی داشته باشند .  زیرا اگر  نقایص سیستم ایمنی  زود تشخیص  داده شوند  درمان مناسب می تواند  قبل از آسیب  جبران ناپذیر  شروع شود .  از آنجا که  غربالگری  بیماری  های نقص  ایمنی  اولیه  در هیچ  زمانی  از طول  عمر  انجام نمی شود  و اغلب  مبتلایان  یافته های  فیزیکی  غیر طبیعی  ندارند ، تشخیص دشوار است .  غربالگری برای SCID(لنفوپنی  سلول T) به عنوان  بخشی  از برنامه های غربالگری نوزادان  در چند ایالت  در نظر  گرفته شده است .  استفاده گسترده  از آنتی بیوتیک ها  ممکن است  تظاهر  کلاسیک  بسیاری  از بیماری  های نقص  ایمنی اولیه  را پنهان  کند . ارزیابی عملکرد ایمنی  باید در  مورد  شیر خواران  یا کودکانی که تظاهرات بالینی  یک اختلال  ایمنی  اختصاصی  و افرادی  که عفونت های غیر معمول ،مزمن  یا مکرر  مانند  موارد زیر  را نشان می دهند  انجام می شود :

1. یک یا چند عفونت باکتریال (سپتی سمی ،مننژیت )
  2. دو یا چند عفونت تنفسی  وخیم  یا عفونت  باکتریال  قطعی (سلولیت ،آبسه ، عفونت گوش  میانی  همراه با خروج  ترشحات ،پنومونی ، التهاب  غدد لنفی ) در عرض یکسال
  3. عفونت های وخیم که در محل  های غیر معمول  رخ می دهد (کبد ،آبسه مغز )
  4. عفونت با عوامل  بیماری زای  غیر معمول (پنوموسیستیس جیررووسی ،آسپرژیلوس ،سراتیامارسنس ،نوکاردیا ،بورخ الدریا سپاسیا)
  5. عفونت با عوامل  بیماری زای شایع  کودکی  ولی  با شدت  نامعمول

کلید های راهنمای بیشتر برای  نقص ایمنی  عبارتند از  :تاخیر رشد با  یا بدون  اسهال ،عفونت  پایدار  بعد از  دریافت  واکسن های  زنده  و برفک  مزمن  دهان  یا پوست .

بچه های مبتلا به نقص تولید  آنتی  بادی ،سلول  های بیگانه خوار  ،یا پروتئین  های کمپلمان  دچار  عفونت مکرر  با باکتری  های کپسول دار می شوند  و ممکن است  علی رغم  عفونت های مکرر  ،رشد  و نمو کافی داشته  باشند ،مگر  این که  مبتلا به  برونشکتازی  ناشی  از عفونت  های باکتریال  مکرر  در دستگاه  عصبی مرکزی شوند .  نقص ایمنی  در بیمارانی  که فقط  عفونت های مکرر  و خوش خیم  ویروسی دارند  (به استثنای  عفونت پایدار  انتروویروسی ) بعید است .  برعکس بیمارانی  که نقص  عملکرد  سلول T  دارند  معمولا مبتلا به عفونت  های فرصت  طلب یا بیماری وخیم  در اوایل  زندگی می شوند  و تاخیر رشد دارند .

ارزیابی اولیه  کفایت سیستم ایمنی  شامل تاریخچه کامل ، معاینه فیزیکی  و تاریخچه  فامیلی است . اغلب  نقایص ایمنولوژیک  با انتخاب  آزمایشات  غربالگری  مناسب ، که باید  حاوی  اطلاعات مفید  ،قابل اعتماد  و مقرون  به صرفه باشد  ،با حداقل  هزینه  قابل تشخیص هستند .  شمارش  کامل خون (CBC)،شمارش افتراقی  و سرعت  رسوب  گلبول های قرمز (ESR) مقرون  به صرفه  ترین آزمایشات غربالگری  هستند .  در صورت  نرمال بودن ESR عفونت باکتریال  یا قارچی  بعید است .  اگر  شمارش  نوتروفیل  یک شیرخوار ،در غیاب  هرگونه  علایم  عفونت  به طور ثابت  بالا باشد ،باید  به نقص  اتصال لکوسیتی  مشکوک شویم . اگر  شمارش  مطلق نوتروفیل ها طبیعی باشد ، نقص مادرزادی  و اکتسابی  اتصال لکوسیتی  رد می شود . بیماری که شمارش  مطلق لنفوسیت نرمال  دارد بعید است  که مبتلا به نقص شدید سلول Tباشد ،زیرا سلول T  در حالت طبیعی 70 در صد لنفوسیت ها ی  در گردش  را تشکیل می دهند  و فقدان آن ها منجر به لنفوپنی  قابل ملاحظه می شود .

علائم هشدار دهنده نقص ایمنی اولیه

آلرژی و اساس ایمونولوژیک