انواع آلرژی های چشمی

آلرژی های چشمی انواع مختلفی دارد ، اما بهترین راهکار درمانی آلرژی های چشمی چیست ؟  حساسیت چشم به مواد ارایشی آیا می تواند سبب بروز آلرژی های چشمی شود ؟ دکتر پروانه فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی در ادامه در رابطه با انواع آلرژی های چشمی صحبت می کنند .

کنژکتیویت آلرژیک  شایع ترین  پاسخ افزایش  حساسیت چشم  است که حدود 25 درصد جمعیت  عادی و 30 درصد کودکان  اتوپیک  را مبتلا می کند . این امر ناشی  از تماس  مستقیم سطح  مخاطی  چشم با  مواد آلرژی زای محیط  است . بیماران  از خارش  متغیر چشم  ،درد  و اشک ریزش  شاکی هستند . علائم بالینی  شامل احتقان  دو طرفه  ملتحمه  و پر خونی عروق  است که ممکن است  به سمت  کموزیس ،یا ورم ملتحمه  و ترشح آبکی  پیشرفت کند . کنژکتیویت  آلرژیک  به فرم  فصلی  یا با شیوع کمتر ،دائمی رخ می دهد .

انواع آلرژی های چشمی

کراتوکنژکتیویت بهاره

کراتوکنژکتیویت  بهاره یک  روند التهابی مزمن شدید  دو طرفه  سطح ملتحمه ای پلک  فوقانی است  که به شکل  حاشیه  قرینه ای  یا پلکی  رخ می دهد . در صورت  گرفتاری قرنیه  می تواند بینایی را تهدید کند .  هر چند  کراتوکنژکتیویت  بهاره به واسطه IgE  نیست ، در کودکان  مبتلا به آلرژی فصلی آسم  یا درماتیت اتوپیک  بیشتر دیده می شود .

دکتر پروانه قوق تخصص ألرژی و ایمونولوژی بالینی هستند . شما می توانید برای مشاوره و مراجعه از با شماره های زیر تماس بگیرید : 88878131 – 88192807 – 88192808

کراتوکنژکتیویت  بهاره پسران  را دو برابر دختران گرفتار می کند  و در افرادی که  اصالت آسیایی دارند به نسبت  شایع تر است .  تشدید علائم در فصل  بهار و  تابستان رخ می دهد .  علائم شامل  خارش شدید  چشم است  که در اثر  تماس  با عوامل محرک ،نور ،یا تعرق  تشدید می شود . علاوه بر این ممکن است  بیماران  از فتوفوبی  شدید ، احساس جسم  خارجی و اشک ریزش  شاکی باشند . پاپیلای غول آسا  غالبا  در صفحه پلکی فوقانی دیده می شود و معمولا  به صورت سنگفرشی  توصیف می شود . سایر  علائم شامل :

• ترشح طناب مانند  غلیظ رشته ای
  • پاپیلای  سنگفرشی
  • نقاط زرد  مایل به  سفید گذرا  در لیمبوس  و ملتحمه
  • زخم های پوشش  قرینه ای

و خطوط دنی ،که چین  های پوستی  برجسته  قرینه ای هستند  که به شکل  قوس مانند  از کاکتوس  داخلی در  زیر و به موازات  لبه پلک تحتانی  گسترده می شوند .

لازم به ذکر است که کودکان  داراری آلرژی های چشمی از جمله  کراتوکنژکتیویت بهاره  مژه های بلند قابل  اندازه گیری دارند  که ممکن است  نشانه  واکنش به  التهاب  چشمی باشد .

راهنمای استفاده از قطره های موضعی چشمی

آنافیلاکسی

آلرژی های چشمی

One thought on “انواع آلرژی های چشمی