انواع بیماری های آلرژیک

امروزه خصوصا در سال های اخیر شاهد افزایش پدیده ای تحت عنوان پدیده آلرژی می باشیم. در طی آلرژی سیستم ایمنی بدن واکنش های اغراق آمیزی را از خود نشان می دهد و باعث تولید یک سری مواد التهابی از جمله هیستامین می شود که منجر به بروز علائمی مانند عطسه، آبریزش، گرفتگی بینی، خارش های پوستی، کهیر و انواع و اقسام پدیده های آلرژی می شود.اما در ابتدا باید به تعریف مفهوم آلرژی بپردازیم. و سوال اساسی که طرح می شود این است که چرا در چند دهه گذشته به این شدت گسترش پیدا کرده است؟

دکتر نیما پروانه قوق تخصص ألرژی و ایمونولوژی بالینی هستند، با انتخاب بهترین روش ها، درمان را در کوتاهترین زمان ممکن انجام می دهند . شما می توانید برای مشاوره و مراجعه به دکتر پروانه از با شماره های زیر تماس بگیرید : 88878131 – 88192807 – 88192808

عوامل آلرژی زا

دلیل اصلی بروز انواع آلرژی ها مسلما تغییرات ژنتیکی نمی باشد زیرا ژن هایی که در بدن انسان برای بروز پدیده های آلرژیک وجود دارد در طی قرون مختلف و قرون گذشته یکسان بوده، بنابراین به نظر می رسد تغییرات اپی ژنتیک در این مسله نقش عمده را داشته باشد.

• آلرژی های دارویی
  • بیماری آسم
  • آلرژی چشم : افراد در فصول مختلف از سال مانند بهار و تابستان دچار خارش چشم و ریزش اشک می شوند
  • حساسیت های فصلی: یا افرادی که در فصول بهار و تابستان دچار عطسه آبریزش بینی و عطسه می شوند و مجبور می شوند برای کاهش این علائم از داروهای آنتی هیستامین استفاده کنند.
  • آلرژی های غذایی :یکی دیگر از دغدغه هایی که امروزه شاهد آن هستیم آلرژی غذایی می باشد معمولا سن آلرژی غذایی از 2 سالگی شروع می شود بنابراین زمانی که بحث آلرژی غذایی مطرح می شود خانواده ها نگران می شوند و اقدام به حذف بسیاری از مواد غذایی می کنند و به هیچ وجه این کار علمی نمی باشد زیرا باعث سوءتغذیه کودک می شود.

تا چه مدت یک آلرژن غذایی ممکن است در بدن دوام داشته باشد؟

معمولا آلرژی های غذایی به مدت 1 تا 2 سال و یا حتی ممکن است تا چندین سال بر اساس شدت نوع آلرژی که وجود دارد در بدن ماندگاری داشته باشد.

پیشگیری از آلرژی

بر اساس نوع آلرژی راهکارهای مختلفی برای پیشگیری از آلرژی وجود دارد:

به طور مثال در مورد بیماری آسم مقابله با عوامل خارجی مانند دود سیگار، آلاینده ها، گرده های گل و گیاه در هنگام وزش باد می تواند بسیار کمک کننده باشد. این افراد باید حتما از یک ماسک حفاظتی استفاده کنند و حدالمقدور در معرض این عوامل قرار نگیرند.

در کودکانی که در سنین پایین تر قرار دارند عواملی مانند تغذیه می تواند در بروز آلرژی آنها نقش عمده داشته باشد. این مواد شامل افزودنی ها و برخی از مواد غذایی اصلی مانند شیر، لبنیات و تخم مرغ می باشد که نحوه مصرف آن باید توسط متخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی مورد تائید و تست قرار گیرد. بتابراین حذف عوامل غذایی که ارزش غذایی دارند نباید سرخود صورت گیرد.

راه های درمان آلرژی

به طور کلی اقدامات درمانی باز می گردد به اینکه فرد دچار چه نوعی از انواع آلرژی است، اگر اگزمای پوستی دارد اقدامات درمانی شامل حذف عوامل محرک مثل ریزگردها و عوامل محیطی مانند پشم و کرک کاموا، خز و همچنین استفاده از نرم کننده های بدن و استفاده از کرم های ضد التهاب پوستی می باشد.

همچنین یکی از نکاتی که درمان آلرژی اهمیت دارد، مصرف کورتون های سیستمیک است که به صورت قرص یا تزریق برای افراد صورت می گیرد و متاسفانه این تزریقات به عنوان واکسن آلرژی معرفی می شود. اما به طور کلی و صحیح واکسن آلرژی به صورت تدریجی و توسط فوق تخصص آلرژی در طی 3 الی 5 سال صورت می گیرد و فقط محدود به یک تزریق نمی باشد. چیزی که گاها برای افراد به عنوان واکسن آلرژی تزریق می شود، کورتون می باشد.

پنج × دو =