تظاهرات بالینی رینیت آلرژیک

تظاهرات بالینی رینیت  آلرژیک

علائم رینیت آلرژیک اغلب مورد غفلت  واقع می شوند  یا این  که به اشتباه  به عفونت های تنفسی  ربط داده می شوند . کودکان بزرگتر می توانند بینی خود را تخلیه کنند ،اما کودکان  کوچک تر بیشتر  بینی خود را بالا می کشند  و خر خر می کنند .به خاطر خارش بینی کودکان شکلک در می آورند ،دماغ خود را می فشارند و یا انگشت  به داخل بینی می کنند  که ممکن است منجر به خونریزی  از بینی شود . کودکان  مبتلا به رینیت آلرژیک  اغلب اقدام  به سلام آلرژیک می کنند ،که در آن بیمار با کف دست  تا نوک انگشتان ،نوک بینی خود را بالا مالش می دهد . این اقدام  به صورت گذرا  خارش بیمار را برطرف کرده  و انسداد راه هوایی را نیز رفع می کند این کار  همچنین منجر به ایجاد شیار بینی ، یک چین پوستی افقی  بر روی پل  بینی می شود. تشخیص رینیت آلرژیک بر اساس  علائم در غیاب عفونت  مجاری تنفسی  فوقانی  و ناهنجاری های آناتومیک  بینی می باشد .

شکایات شایع بیماران عبارت است از :

•  احتقان  متناوب بینی
  • خارش
  • عطسه
  •  آبریزش بینی  شفاف
  • و تحریک ملتحمه

هر چه تماس با  آلرژن مسئول  بیشتر باشد ،علائم شدیدتر خواهد بود . بیماران ممکن است، حس بویایی و چشایی خود را  از دست دهند . برخی بیماران دچار سردرد،ویزینگ و سرفه می شوند .

احتقان بینی اغلب در طی شب شدیدتر است ،و منجر به  تنفس با دهان باز  و خر خر شده  با کیفیت  خواب تداخل نموده و منجر به تحریک پذیری فرد می شود . یافته های معاینه های بالینی  شامل ناهنجاری های رشد صورتی  عدم قرار گرفتن  دندان ها در ردیف  طبیعی و تحریر آلرژیک  یا تنفس  مداوم با دهان باز ،لب های ترک خورده ،هاله آلرژیک (دایره تیره  رنگ زیر چشم ) و چین عرضی بینی  می باشند . ادم ،خارش ،اشک ریزش  و پر خونی  ملتحمه  یافته های شایعی هستند . انجام معاینه بینی توسط  لامپ سر و اسپکلوم ترشحات  شفاف بینی ،مخاطات  ادماتو و کبود  آبی با اریتم ناچیز  یا فاقد  اریتم  و شاخک  های متورم  که می توانند  مجرای بینی  را مسدود کنند  را مشخص می کند . برای  انجام یک معاینه  کامل و مناسب  ضروری است  که از یک  دکونژستان موضعی استفاده شود ،ترشحات  بینی غلیظ ،چرکی دال  بر وجود عفونت است .

رینیت آلرژیک

عوارض رینیت آلرژیک