حساسیت پوستی کهیر

یکی از شکایت های رایج  افراد  بروز حساسیت های پوستی کهیر است که می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. اگر کهیر به صورت کوتاه مدت بروز کند معمولا اختلالات قابل توجهی برای بیماران و پزشکان ایجاد نمی کند ،اما اگر  حساسیت های پوستی زمان  طولانی  بر  روی پوست وجود داشته باشند  لازم است تا اقدامات درمانی صورت گیرد .  نکته ای که وجود دارد  علارغم اینکه اکثر بیماران تصور می کنند  که ،کهیر یک  واکنش آلرژیک است ،اما متاسفانه در غالب  موارد علت کهیر به خصوص در انواع مزمن آن شناخته شده  نیست و همین امر منجر به  تست های غیر ضروری برای بیماران از جانب پزشکان  میگردد ،همچنین تغییرات  غیر ضروری در سبک و شیوه زندگی  این بیماران ایجاد می گردد .  اگر کهیر به صورت کوتاه مدت بروز کند ،معمولا  خود محدود کننده است و پیش آگهی خیلی بالایی دارد ،اما اگر کهیر طولانی مدت باشد ،متاسفانه  اختلال شدیدی در کیفیت زندگی بیماران ایجاد می شود.

حساسیت پوستی کهیر

کهیر چیست

در حقیقت کهیر  یک واکنش  عروقی است که دارای یک ادم مرکزی است  که معمولا با خارش همراه است . مهمترین نکته در کهیر این است که ماهیت گذرا دارد ،به این معنی که در یک مدت کوتاه وجود دارد ،اما  بعد از مدتی محو می گردد . در 40 درصد موارد کهیر می تواند با ورم همراه باشد  که اصلاحا در در این موارد با نام آنژیوادم  یاد می شود . آنژیوادم می تواند در دست ها ، صورت ،اندام تناسلی ،راه های تنفسی  اتفاق بی افتد که این امر می تواند بسیار ناراحت کننده باشد.

علت ایجاد کهیر

در رابطه با علت کهیر  باید به این نکته توجه داشته باشید که  ،کهیر حاد در حدود  50 درصد موارد  علت آن شناخته شده نیست . حدود  40 درصد اکیولوژی کهیر حاد ،عوامل  عفونی ویروسی است ، حدود  9 درصد علل آن آلرژی دارویی و بالاخره حدود یک درصد موارد  علل غذایی   می تواند  دلیل بر کهیر شود .

چه غذا هایی سبب  کهیر می گردند ؟

غذاهایی که سبب کهیر می شوند ، علارغم اینکه  هر ماده غذایی می تواند سبب کهیر شود  ،اما معمولا تعداد این غذاها محدود است ،غذاهایی مثل شیر ،تخم مرغ ،گندم ،بادام زمینی و مغزیجات  در گروه اطفال  ، و در مورد بزرگسالان مغزیجات ،غذاهای دریایی ،بادام زمینی و… می تواند باعث ایجاد کهیر شود .

دکتر پروانه قوق تخصص ألرژی و ایمونولوژی بالینی هستند ،با انتخاب بهترین روش ها،درمان را در کوتاهترین زمان ممکن انجام می دهند . شما می توانید برای مشاوره و مراجعه از با شماره های زیر تماس بگیرید : 88878131 – 88192807 – 88192808

تشخیص کهیر

برای تشخیص کهیر از  تست های آزمایشگاهی که برای بررسی  علت کهیر  انجام می شوند ،کمک می گیریم ،البته در موارد مزمن  باید به این نکته توجه شود  که خیلی، آلرژی در کهیر تاثیر گذار نیست ،بیشتر افراد زمانی که کهیر آن ها طول می کشد ،  انجام  تست های آلرژی برای آن ها بی فایده است .

تنها با کمک یک معاینه شرح حال   دکتر پروانه فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی می توانند تشخیص خود را انجام دهند  و دستورات لازم را به منظور درمان ارائه دهند . درمان کهیر  همانند سایر  بیماری های آلرژیک ،دارو های آنتی هیستامین  مرحله اول درمان ها هستند ،گاهی نیز لازم است برای سرکوب کهیر برخی دارو های دیگر نیز استفاده شود . برای اطلاعات بیشتر و دقیق تر به متخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی مراجعه کنید .