اگزمای آتوپیک

این اگزما یک بیماری خارش دار پوستی و بسیار شایع است که معمولا به صورت ارثی به افراد منتقل می شود. اگزمای آتوپیک ممکن است در شرایط استرس زا، تغییر فصل و یا اینکه بدون هیچ دلیل روشنی بروز کند. این بیماری گاهی به مرور کمتر شده و در برخی موارد نیز در سنین بالاتر عود می کند و یا تا پایان عمر باقی می ماند.

دکتر نیما پروانه قوق تخصص ألرژی و ایمونولوژی بالینی هستند، با انتخاب بهترین روش ها، درمان را در کوتاهترین زمان ممکن انجام می دهند . شما می توانید برای مشاوره و مراجعه به دکتر پروانه از با شماره های زیر تماس بگیرید : 88878131 – 88192807 – 88192808

اگزما آتوپیک در سنین مختلف

• اگزمای آتوپیک کودک زیر یک سال، معمولا به صورت ضایعات پوستی و دانه های ریز روی پوست پخش می شوند. پوست نوزادان معمولا خشک، قرمز، پوسته پوسته می شود. در کودکان، اولین جایی که درگیر بیماری می شود روی گونه ها می باشد.
  • در کودکان سنین پیش دبستانی و نوپا، اگزما ضخیم تر و موضعی تر می شود. این اگزما معمولا در ناحیه مفاصل، مچ دست، زانو، آرنج و مچ پا تاثیر می گذارد. ممکن است در این سن اگزما در ناحیه تناسلی نیز دیده شود. معمولا پوست دچار آگزما به دلیل خارش و مالش ضخیم تر شده و دچار خشکی می شود.
  • در کودکان بزرگتر، این نوع اگزما در ناحیه آرنج و زانو دیده می شود. ممکن است نواحی دیگری مانند نرمه گوش، پوست سر، پلک و گردن نیز درگیر شوند. این اگزما ممکن است باعث ایجا تاول خارش دار در کف دست، انگشتان دست و روی پا شود.
  • در بزرگسالان نیز اگزمای آتوپیک به شیوه های مختلفی بروز می کند. پوست این افراد معمولا خشک و سخت تر است. بزرگسالان اغلب دچار اگزمای موضعی مزمن می شوند و در نواحی دست، چینها، نوک سینه دیده می شود.

علائم اگزمای آتوپیک

علائم این اگزما ممکن است بیایند و بروند و حتی در هر ناحیه از بدن دیده شوند. علائم این اگزما در نوزادان ممکن است در ناحیه صورت، پوست سر، گردن، زانوها و آرنج دیده شوند. در کودکان در ناحیه پشت زانوها، پوست بدن، کناره های گردن، پشت زانوها، اطراف دهان و مچ دست ها و دست ها دیده شوند.

درمان اگزمای آتوپیک

اکثر کودکان مبتلا به این اگزما تا زمان بلوغ بهبود می یابند ولی 50 درصد این کودکان ممکن است به ناراحتی های حساسیتی مثل آسم دچار شوند.

در صورت مشاهده علائم اولیه این بیماری هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. پزشک برای کاهش علائم این بیماری کرم یا پماد کورتیکواستروئیدی تجویز خواهد کرد. استفاده از این کرم باعث می شود بافت طبیعی پوست باز شده و از پیشرفت جوش ها جلوگیری به عمل آید. در صورتی خارش جوش ها، باعث بیدار ماندن کودک در شب شود، از داروهای آنتی هیستامین استفاده می شود و همچنین در صورت دوام این بیماری پزشک بعضی از غذاها را از رژیم های غذایی کودک حذف می نماید.

برای درمان اگزمای آتوپیک باید موارد زیر رعایت شود:

• دور ماندن از محرک ها طبق توصیه پزشک
  • استحمام با آب گرم
  • کوتاه کردن ناخن ها و پوشاندن نواحی درگیر اگزما با لباس و جلوگیری از خراش آن نواحی
  • استفاده از رژیم های تجویز شده توسط پزشک