علائم آلرژی فصلی

آلرژی فصلی یکی از شایع ترین بیماری ها در افراد است ،این بیماری در فصل های بهار ، پاییز  و زمستان بیشتر دیده می شود . علائم آلرژی فصلی  در بیشتر افراد شبیه به علائم سرماخوردگی می باشد به همین دلیل بیشتر افراد  به اشتباه از درمان های سرماخوردگی استفاده می کنند . این موضوع   سبب می شود که نه تنها علائم آلرژی بهبود نیابد بلکه  حساسیت فرد را هم بیشتر می کند ،چرا که دارو های شیمیایی در تشدید علائم آلرژی  نقش دارند، اگر شما  هم تصور می کنید که دچار علائم آلرژی شده اید  بهتر است ادامه مطلب را مطالعه کنید .

علائم آلرژی فصلی

دلیل اصلی ایجاد آلرژی های فصلی چیست ؟

آلرژی فصلی واکنش شدید سیستم  دفاعی بدن به مواردی است که عموما بی خطر است ،اما بدن فرد ممکن است به آن ها حساسیت  نشان دهد . این حساسیت ها در افراد مختلف  به اشکال مختلف بروز می کند ،در بعضی  افراد  همراه با آبریزش بینی  و عطسه می باشد و در بعضی دیگر  همراه با التهاب چشم و  ریزش اشک است .

افراد مبتلا به آسم  نیز می توانند دچار آلرژی های فصلی شوند ،در این افراد حساسیت های فصلی  ممکن است با تنگی نفس  شدید و یا همراه با ضعف باشد .شما می توانید برای اطلاع از راهکار های درمان آسم این مقاله را مطالعه کنید .

واقعیت  این است که علت  اصلی به وجود آمدن حساسیت های فصلی  در افراد  هنوز به طور دقیق مشخص نیست ،اما تحقیقات نشان می دهد که  بعضی از عوامل تاثیر بیشتری بر این بیماری می گذارند .  عامل وراثت یکی از این عوامل است ،اگر در خانواده یکی از والدین مبتلا به آلرژی فصلی باشد ،امکان این که فرزندان آن هم  استعداد ابتلا به آلرژی را داشته باشند خیلی بالا است . این احتمال زمانی که  هم پدر و هم مادر مبتلا به  این آلرژی باشند برای فرزندانشان  نزدیک به 70 درصد هم میرسد ،به این ترتیب عامل ژنتیک یکی از  عوامل اصلی در به وجود آمدن آلرژی فصلی می باشد .

دکتر پروانه قوق تخصص ألرژی و ایمونولوژی بالینی هستند . شما می توانید برای مشاوره و مراجعه از با شماره های زیر تماس بگیرید : 88878131 – 88192807 – 88192808

با آلرژی چه کنیم ؟

بهترین راهکار برای مقابله با آلرژی های فصلی  این است که فرد  کمتر در محیط هایی  قرار گیرد که مواد حساسیت زا در آن منطقه وجود دارد .

یا اینکه در روز هایی که وزش باد شدید  است  و گرده ها در هوا پخش هستند ،بهتر است تا جای ممکن در این محیط قرار نگیرید ،همچنین هنگام رفت آمد در ماشین  بهتر است  شیشه های ماشین بسته باشد و از تهویه داخلی ماشین استفاده شود .

شستشوی مجاری تنفسی بینی نیز یکی دیگر از راه های  جلوگیری از بروز آلرژی های تنفسی است ،این کار سبب می شود تا  مجاری  تنفسی از مواد حساسیت زا پاک شود .

حساسیت برخی از افراد در فصل تابستان به اوج خود میرسد ،توصیه ما به این افراد این است که  از قرار گرفتن در معرض مستقیم باد کولر جلوگیری کنند ،کولر های آبی در فصل تابستان می تواند  عامل  ایجاد حساسیت باشند .

شما می توانید با مشاهده هر کدام از علائم  ذکر شده با  دکتر پروانه متخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی مشورت کنید تا بهترین راهکار ها را در رابطه با  کنترل و یا درمان آلرژی های فصلی ارائه دهند.

17 − هفت =