کهیر و آنژیوادم

کهیر بیماری التهاب پوست است که به دنبال تحریک سیستم ایمنی و ترشح هیستامین ایجاد می شود . هیستامین باعث افزایش نفوذ پذیری عروق می شود و مقداری از مایع درون عروق به فضای میان بافتی تراوش می کند ،که نهایتا منجر به بروز کهیر می شود .

اگر کهیر در لایه های عمقی پوست ایجاد شود ،به صورت آنژیوادم بروز می کند .

کهیر حاد

کهیر حاد، بیماری شایعی پوست است که ،معمولا به دنبال خوردن یک غذا یا داروی خاصی ایجاد می شود . عوامل محیطی مانند گرما،سرما،نور خورشید ،تماس با آب و گزش حشرات هم می توانند سبب بروز کهیر شوند .

کهیر مزمن برای ماه ها وجود دارد و معمولا علتی برای آن پیدا نمی شود . کهیر بیماری مسری نیست .

تمامی عواملی که باعث بروز کهیر می شوند ،می توانند آنژیوادم هم ایجاد کنند .

نوعی از آنژیوادم وجود دارد که بیماری ارثی است و معمولا به درمان های آلرژیک پاسخ مناسب نمی دهد و بیماری خطرناکی است که باید توسط آلرژیت تشخیص داده شده و درمان صورت گیرد .

کهیر حاد

کهیر حاد به صورت برجستگی قرمز و خارش دار در سطح پوست ظاهر می شود ،که اندازه های متفاوتی دارند و به سرعت هم از بین می روند و بر روی پوست جابه جا می شود .

آنژیوادم علاوه بر خارش درد شدیدی هم دارد و معمولا در اطراف لب ها ،چشم ها و اندام ها مشاهده می شود .

انجام تست های تشخیصی آلرژی در بررسی کهیر و آنژیوادم در موارد خاص ضرورت دارد که ،توسط پزشک آلرژیت انجام می شود .

درمان کهیر معمولا به مصرف آنتی هیستامین های خوراکی تحت نظر پزشک انجام می شود .

کهیر و آنژیوادم

آلرژی چشمی (کنژنکتیویت آلرژیک)

آلرژی چشمی به دنبال تحریک ملتحمه چشم ناشی از تماس با آلرژنها ایجاد می شود . شایع ترین فرم آلرژی چشمی ،نوع فصلی است ،که فرد مبتلا به دنبال تماس با گرده گیاهان در فصل گرده افشانی دچار علامت می شود .

اگر فرد به آلرژنهای موجود در خانه حساس باشد علائم آلرژی چشمی در تمامی طول سال وجود خواهد داشت .

آلرژی چشمی بیماری مسری نیست و معمولا هر دوچشم را در گیر خود می کند . علائم معمولا به صورت  اشک ریزش ،خارش ،قرمزی،تورم پلک ها و حساسیت به نور بروز می کند .

فرد مبتلا معمولا آلرژی بینی را هم ذکر می کند .

برای پیشگیری از تماس چشم با آلرژن های موجود در هوا اقدامات زیر توصیه می شود .

1-پوشیدن کلاه لبه دار

2-استفاده از عینک آفتابی

3-استفاده از قطره های اشک مصنوعی

برای پیشگیری از تماس چشم با آلرژنهای موجود در خانه از فیلتر های HEPA می توان استفاده نمود .

بهتر است حیوانات خانگی بیرون از خانه نگهداری شوند .

برای کنترل علائم می توان طبق دستور پزشک از داروهای آنتی هیستامین خوراکی و یا قطره های چشمی استفاده نمود .

بسته به دلیل بروز آلرژی چشمی انجام ایمونوتراپی می تواند در موارد خاص تحت نظر آلرژیت موثر باشد .

آلرژی پوستی سه حالت دارند :

اگزما (درماتیت آتوپیک)

اگزما شایع ترین بیماری مزمن پوستی خصوصا در کودکان می باشد . به دنبال اختلال در لایه محافظ پوست ،پوست این بیماران به سرعت خشک می شود و همچنین به محرک های محیطی حساس می باشد. همچنین تعدادی  در این کودکان ،آلرژی غذایی همزمان دارند . که با مصرف یک غذای مشخص، علایم پوستی تشدید می شود .

کودکانی که در سن پایین مبتلا به اگزما می شوند  ،مستعد ابتلا به سایر بیماری های آلرژیک از قبیل آلرژی بینی و آسم در سنین بالاتر هستند .

علامت اصلی بیماری خشکی پوست و خارش شدید می باشد . به دنبال خارش شدید ،محل هایی از پوست زخمی شده و حاوی ترشح می شود . در شیر خواران کوچک معمولا پوست صورت در گیر می شود . با افزایش سن ،محل های چین دار پوست از قبیل گردن ،جلوی بازو و پشت زانو در گیر می شود .

تشخیص بیماری با گرفتن شرح حال و انجام معاینه بالینی مشخص می شود .

درمان اگزما ،مراقبت از پوست ،حمام مرتب و استفاده از کرم های مرطوب کننده پوست می باشد .

در محل های التهاب و قرمزی پوست ،به طور موقت از داروهای موضعی  ضد التهاب استفاده می شود .

در کودکانی که همزمان آلرژی غذایی دارند ،رژیم غذایی ضروری است .

لباس کودک و محل خواب وی باید از جنس پنبه باشد .

بنا به تصمیم پزشک آلرژیت ،ممکن است تست پوستی آلرژی برای شخصی شدن عامل تحریک کننده تشدید بیماری انجام شود .

کهیر-وآنژیوادم

درماتیت تماس

درماتیت تماس آلرژیک معمولا به دنبال تماس مستقیم پوست با عامل آلرژن  ایجاد می شود ،که به طور شایع در تماس پوست با فلزات از قبیل نیکل مشاهده می شود . فرد مبتلا در محل تماس پوست با جواهرات نیکلی ،بند ساعت و یا سگک کمربند دچار التهاب و خارش شدید پوست می شوند .

تشخیص بیماری با انجام تست پوستی Patch انجام می شود .

فرد مبتلا باید از تماس پوست با فلز مورد نظر (نیکل) پرهیز کند .

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

با تشکر، مدیریت سایت دکتر پروانه